Succesverhalen

Christelle Lacassagne

Directeur basisschool Kaleidoscoop

Sinds kort werken er twee Schoolstudenten bij ons op school ter ondersteuning van het leesonderwijs in de middenbouw. Mede door de eerste Lockdown zijn hier achterstanden ontstaan. De studenten begeleiden de kinderen met lezen binnen het programma Bouw, zo hebben we op een snelle manier een extra leesmoment gecreëerd. Ik financier deze extra inzet uit de inhaal- en ondersteuningssubsidie vanuit OC&W.
In de tweede lockdown kon de begeleiding helaas niet meer doorgaan. Maar gelukkig waren de studenten zo flexibel dat zij in de noodopvang wilden meehelpen, onder andere met het opvangen van kleuters, ondersteunen van de leerkrachten als zij online-les moesten geven en begeleiden van kinderen uit groep 3 met extra leesonderwijs.
Nu we binnenkort weer open gaan, ben ik blij dat ik extra handen heb om kinderen te begeleiden. De flexibiliteit van de studenten en StudyTree vind ik erg fijn. Ook de korte opzegtermijn en het snelle contact met mijn contactpersoon binnen StudyTree, maakt dat dit voor onze school een succes is.

Rima Mouhssen, Bsc Psychologie & Pedagogiek

Werkt op de Kaleidscoop

Op de Kaleidoscoop begon ik met twee dagen in de week kinderen uit groep 3 en groep 8 begeleidden die een achterstand hebben in taal of rekenen. Ook begeleid ik kinderen die de lesstof makkelijk vinden maar die vanwege de achterstand van andere kinderen niet voldoende uitdaging krijgen in de klas.
Al snel ging ik vijf dagen in de week werken, omdat ze mijn hulp goed konden gebruiken. Nu begeleid ik ook kinderen uit groep 4 en 5. Ook tijdens de sluiting van de scholen heb ik leerkrachten ondersteund en kinderen geholpen met leerstof die via online lessen moeilijker te begrijpen is.
Wat ik leuk vind aan het werk is dat de kinderen kan helpen op een manier die bij ze past, vaak spelenderwijs. Ook kan ik ze extra individuele aandacht kan geven, iets waar klassikaal vaak weinig tijd voor is. De kinderen zijn blij met mijn hulp, en dat is erg mooi om te zien.

Angelique Telgt

IB’er van basisschool de Catamaran

Op basisschool de Catamaran hebben we gebruik gemaakt van een schoolstudent voor hulp met Bouw. Na verloop van tijd is onze student naast Bouw ook aan de slag gegaan met woordenschat oefenen en estafettelezen. We zijn erg blij met de inzet van onze student. Ze is zelfstandig, neemt initiatief en is flexibel. Ze pakt snel nieuwe taken op en helpt mee met wat er op dat moment nodig is. Daarbij is ze erg goed in de omgang met de kinderen en weet zij hen te motiveren.

Antoinette de Jong

Directrice van de Kindercampus King

Op onze school is er een groeiend aantal leerlingen dat ondersteuning nodig heeft bij de “schoolse vaardigheden”: hoe gedraag je je in de klas, wat doe je als je een probleem hebt? Daarom hebben wij dit jaar ondersteuning van twee Schoolstudenten. Ze letten op in de klas, lopen rond om te ondersteunen en hebben op tijd in de gaten wanneer een leerling vastloopt. Zo kan de leerkracht doorgaan met lesgeven.
De studenten zijn goed voorbereid op wat er in de klas de bedoeling is, mede door de training die ze via StudyTree hebben gevolgd. Ze zijn slim en pakken dingen vlot op, waardoor we ze weinig instructie hoeven te geven en ze echt werk uit handen nemen. Ook zijn ze flexibel: als een leerkracht ziek is switchen ze gemakkelijk naar een andere klas.
Tot slot is ook de flexibiliteit van het contract met StudyTree fijn, aangezien dingen in het onderwijs vaak en snel veranderen. Al met al bevalt het dus erg goed!

Annemarie Schoonhoven, Msc Business Administration

Werkt op de Kindercampus King

Op de Kindercampus King werk ik twee dagen in groep 4 en één dag in groep 3. Voor de lockdown heb ik ook in groep 5 gewerkt. Ik ken de school, de kinderen en de leerkrachten dus aardig goed! Ik bied ondersteuning aan de leerkracht en hou orde in de klas tijdens de uitleg. Vaak is een blik of een tik op de tafel al genoeg als kinderen zitten te wiebelen of niet opletten. Zo kan de juf verder met de les en hoeft ze niet steeds haar verhaal te onderbreken.
Daarnaast ga ik met kleine groepjes kinderen aan de slag buiten de klas. Dat zijn kinderen die extra hulp nodig hebben bij een bepaald vak of kinderen die juist iets meer uitdaging kunnen gebruiken.
Ik bouw echt een band op met de kinderen; ze komen naar me toe op het schoolplein, geven me een knuffel en vragen wanneer ik weer bij hen in de klas kom. Ook merk ik dat ik kinderen vooruit help door ze extra aandacht te geven. Ze worden er blij van, en daardoor ik ook!

Natasja Meijer

IB'er van de Fiep Westendorp

Sinds de zomer van 2019 zetten wij bij ons op school naar volle tevredenheid schoolstudenten van Studytree in. Hierbij gaat het om begeleiding van individuele of kleine groepjes leerlingen en om ondersteuning in de klas. De studenten ondersteunen bij het lezen, rekenen en reguleren van werkhouding en gedrag. Het aantal schoolstudenten op onze school is flink gegroeid, omdat wij inmiddels ook subsidiegelden gebruiken.
Wij zijn erg tevreden over StudyTree, omdat zij snel reageren op aanvragen en op korte termijn goede studenten aanleveren. De voorwaarden zijn helder en er zitten geen addertjes onder het gras. StudyTree informeert ook regelmatig of de begeleiding naar wens verloopt en of er nog aandachtspunten zijn. Onze schoolstudenten zijn tot nu toe allemaal enthousiaste, flexibele jongeren die hun opdracht serieus oppakken.
Kortgeleden hebben wij in overleg met StudyTree besloten om een student met ambities om leerkracht te worden een werkervaringstraject te bieden. Fijn om te zien dat Jasper meedenkt en het onderwijs echt een warm hart toe draagt.

Luna Mijnheer

Zij-instromer basisonderwijs

Via StudyTree ben ik begin maart begonnen op de Fiep Westendorp. Ik zie veel verschillende aspecten van de school wat ik erg leuk vind. Ik werk namelijk in verschillende klassen en haal ook leerlingen op voor hun individuele begeleiding. Waar ik het meest plezier in heb is dat leerlingen door mijn persoonlijke aandacht grote stappen maken. Dat ze bijvoorbeeld plezier krijgen in lezen ofrekenen, en het nu echt snappen. Ik krijg daar zelf ook erg veel energie van.

Doordat ik via StudyTree aan de slag kon op de Fiep Westendorp kon ik per 1 april ook mijn werkervaringstaject daar starten. Een belangrijke stap voor mij om via 1loket te starten als zij-instromer, om uiteindelijk zelfstandig voor de klas te staan.